MUDADOSK BALLIKAYALAR TEMEL KAMP VE GELİŞİM GELENEKSEL TIRMANIŞA GİRİŞ PRATİK EĞİTİMİ FAALİYET RAPORU

18-19 KASIM BALLIKAYALAR TEMEL KAMP VE GELİŞİM GELENEKSEL TIRMANIŞ EĞİTİM FAALİYETİ RAPORU

Kampa Hazırlık

Gelişim ve gelişim üstü grup olarak kampa hazırlığımız tam 1 hafta sürdü: Çadırları ayarlamak, malzeme durumlarının değerlendirilmesi, kişi sayısı ve otobüs için son ayarlamalar bu hazırlıkların içinde yer alıyor. Kamptan önceki hafta toplanılıp, başlangıç grubundakilere vereceğimiz eğitim içerini detaylı bir şekilde belirledik. İçerik olarak eksik olduğu belirlenen noktalar tekrar gözden geçirildi. Geçen sene kaya tırmanışı eğitimleri sırasında aldığımız düğüm eğitimlerini, temel kampta başlangıçlara veremeye karar verdik ve bu konuda kendimizi revize ettik. Çadır gruplarını kendi belirlememiş olanlar haricinde kalanları hiçbir ayrım gözetmeden rastgele belirledik. Bu konuda bir problem çıkmaması bizi mutlu eden durumlardan biriydi. Çünkü bu konu ne dar anlamda basitmiş gibi görünse de çadır grubu dediğimiz şey, en küçük birimdir, insanların birbiriyle kaynaşıp birlikte hareket edip, ekip çalışmasının ilk basamağıdır. Bu ilk basama hiçbir sorun olmadan atlatılmış oldu. Yemek grupları da çadır grupları doğrultusunda ayarlandı. 18 Kasım sabah planlanan saatten 15 dk gecikmeyle 8.15 de Göztepe Kampüsü’nden Gebze’ye doğru yola çıktık. Otobüsteki son sayımla beraber 32 Başlangıç 10 Gelişim ve 2 Gelişim üstü üyesiyle faaliyet başladı.

Kamp Alanı

Yaklaşık 1 saat sonra Tavşanlı Köyüne vardık. Orada küçük bir kahvaltı ve alışveriş molası verdikten sonra yaklaşık 10 gibi kamp alanına yürümeye başladık. Önden iki Gelişim üyesi gruba öncülük etti yol durumunu kontrol etti. Bir yönden fayda sağlarken diğer yönden de bu konuda eksik olduğumuzu fark ettim. Çünkü kamp kuracağımız alanı daha önceden belirlemiş ve ona uygun rota çıkarmamıza rağmen sonbaharın başlamasıyla ve o yolların daha az kullanımına bağlı olarak gideceğimiz patikalar öncü grubun belirttiğine göre ya kapanmış ya da kalabalık geçilemeyecek kadar daralmış. Bu durumu daha önceden göz önüne almayıp önceden keşfe çıkmamamız hem yolu fazla uzatmamıza hem de vakit kaybetmemize neden oldu. Yaklaşık en fazla yarım saat sürebilecek yol bizim bir saatimizi harcamamıza yol açtı.  Saat 11 civarı kamp alanına geçip kamp kurma talimatı verildi başlangıç ve gelişim grubu belirlenen yerlere kamplarını kurup eğitim için belirtilen saate kadar hazır olmamız kararlaştırıldı. Önceden eğitimin verildiği gibi tekrar çadır kurma eğitimi bu sefer kamp alanında süreli olarak gerçekleştirildi. Çok fazla uyardığımız  konu birkaç taneydi her defasında bu hususları atlayan birileri vardı ve onlara defalarca çadır kurdurduk. Bir çadır grubu belki de şahsen umutlu olduğum insanlar arasında 5 kez çadır kuran oldu. Dikkat konusunun da en basit bir şeyde ne kadar önemli olduğunu bu bir çeşit  kendiyle yarışma hali bize ileriye dönük yapılması gerekenler hakkında küçük ipuçları verdi. Ardından küçük takım oyunları oynatıldı. Tüm kamp bu konuda başarılıydı. Kendi gözlemim olarak insanların birbirleriyle hemen tanışıp kolay iletişim kuruyor olduğunu gördüm. Bize yani onlarla direk temas içinde olan Gelişim grubuna da güvendikleri ve fikirlerimiz önemsediklerini bu etkinliklerle görmüş olduk bu da bizi daha çok motive etti ve keyifli bir kamp geçirmemizi sağladı.

Ardından kamp alanında iki gelişim grubu üyesini başlangıç grubuyla beraber kamp alanında bırakarak Gelişim grubu eğitimi kısmına geçtik; geleneksel malzemeleri denemek üzere hazırlıklara başladık. Önce toplanıp geleneksel malzeme tanıtımı ve kısa bilgi edindik. Kampa gelmeden önce ödevlerimizden biri de geleneksel malzemeleri araştırıp bunlar hakkında bilgi edinmekti. Öz eleştiri getirirsem, kamp öncesi malzemelere bakmış olmama rağmen kullanımı hakkında edindiğim bilgilerin yetersiz olduğunu fark ettim. Daha fazla bilgi stoklamam gerekiyordu. Malzemeleri ilk başta saymamış olmamız bizi eğitimimizin ortasında gerdi. Çünkü sorumlu olduğumuz malzemeleri kaybetmediğimizi biliyor olmamamıza rağmen elimizde sayılar yoktu. Bu eksiklik durumun vahimiyetini anlamamız ile beraber bir daha yaşanmayacağına garanti verdiğim şeylerden biridir. Çünkü eğer eğitim faaliyeti değil de tırmanışa gitmiş olsaydık ve giderken elimize gelen her malzemeyi sayısına bakmadan götürdüğümüzde arz-talep ilişkisini karşılayamayacak halde başımıza geliyor olsaydı bu durum sadece verilerin yetersizliğine bağlı olarak bilinmemezlik yerine faaliyetin iptali daha kötüsü bir kazaya bile yol açabilirdi. Geleneksel malzemeleri deneyip kendi istasyonlarımızı oluşturduktan sonra eğitmenler bizi yalnız bırakıp önden kamp alanına döndü. Kendi malzememizi kendimiz sayıp, liste oluşturduk. Eğitimimizi;33 takoz, 13 friend,17 ekspres,1 çekiç, 3 nutkey,4 atc, 1 grigri set, 16 kitli ile tamamladık ve kampa dönüş yoluna geçtik.

Kamp alanına vardığımızda yemek molası verdik ve düğüm eğitimi vermek üzere hazırlanmaya başladık. Herkes tek bir şekilde ve tarzda düğümleri anlatacak ve birbirine bağlı kalacaktı. İtiraf etmek gerekirse ilk başta kendi yöntemimle düğümleri göstermek hem daha kolaydı hem de yeniden öğrenmekle uğraşmayacaktım ancak çadırlara girip eğitim başlayınca sadece 1 saat içinde 2 düğüm gösterebilmiştim. Eğitmenler çadırları değiştirip devam etmemizi söylediğinde rahatladım çünkü en azından farklı kişilere gösterecektim ama arkadaşlarım diğer çadırlarda benden öndelerdi. Bunu kendi başarısızlığım olarak görmüyorum çünkü diğer düğümleri de diğerlerine rahat öğretebilmiştim. Sonuca gelirsem bu eğitimde değiştirmiş olmamız aslında tek bir ağız olmamız gerektiğini de gösterdi çünkü hepimimiz birbirimizin devamıydık ve her zaman öyle kalmalıydı ayrı değildik. Bu bir yarış değildi ve kazanan yoktu sadece bildiklerimizi aktarmamız gereken insanlar vardı. Saat 10 da başlangıçlar için yatış verildi. Kamp alanına geliş yolunda belki yorulduk ondan olabilir herkes zaman çok geçmeden çadırlarda yatmıştı.

Sıra Gelişim grubunun çadır eğitimindeydi elimizde sadece 3’er kişilik iki çadır vardı ve biz  9 kişiydik. 5 e 4 ayrıldık, komutla beraber 5 dk içinde çantadan tulum ve çadırı çıkartıp, tulumların  içine girip tekrar çantalara kamp yükünü yerleştirecektik. Bunu birkaç denemeden sonra başarıyla gerçekleştirdik. Gelişim grubu için bir eğitim planı daha vardı, 3 saat geleneksel istasyonda asılı kalacaktık. Bütün gün kendimi mental olarak hazırlamış ve vücudumu da ona göre ayarlamıştım ancak havanın çok nemli olmasından kaynaklı bunu iptal edip diğer bir eğitim olan bivaklamaya geçtik.

Gece saat 2.00 de kalkıp hazırlanıp 2.30 da başlangıç grubunu gece yürüyüşü için uyandıracaktık. Yatışa beraber uyumak için 2 saatimiz vardı. Yeterli sayıda bivak yanımızda yoktu  bu nedenle kurduğumuz loap çadırları bozup onun içinde tabiri caiz ise bivakladık. 1 adet 3 kişilik bivak vardı. Ona bri cezalı iki gönüllü arkadaşımız geçti. Bir loap a 4 kişi diğerine de 3 kişi bivakladı. Şuan ki düşüncem bivak torbasında bivaklamak çadırda bivaklamadan daha konforlu olacağı yönünde. Bu da torbadaki alüminyum tabakadan dolayı. Bu eğitimin amacı önceden ön görülmüş veya görülememiş şartlarda en hızlı şekilde veya sınırlı malzeme ile geceyi geçirmek için uygulanır. Bizim de karşılaşacağımız bu gibi durumlarda deneyim kazanabilmemiz için bu eğitimi aldık. Bivaklama yöntemi çok konforlu olmasa da hele de mat iyi iste soğuktan önemli ölçüde koruyan bir yöntemdir.

Saat 2 de uyandık hazırlandık ve hızla başlangıçları uyandırdık. Herkes bir tepki göstermeden bizim eğitmenlerden aldığımız talimatlar doğtultusunda dediklerimize uydu ve olabilen en hızlı şekilde tüm kamp yükünü sırtlanıp yürüyüşe geçtiler. Yürüyüşte kafa lambalarını açmamak çok güzel oldu. Geçen sene bu tam tersi durumdaydı o zaman ben tercihimi kafa lambasını açmamak yönünde kullandım. Bunun amacı hem çevrede hayvanların dikkatini çekmesi hem de insanın gözünün ışığa alıştıktan sonra körleşmesidir. Işıksız bir şekilde 1 saate aşkın yürüdük ve kamp alanına geri döndük. Çadırların kurulması talimatı verildiğinde herkesin çadırını çok dikkatli kurduğunu fark ettim. Çadırlar güzel gerilmişti. Bu bizim dediklerimizi dikkate aldıklarını ya da çadırların içindeki nemlenmeden dolayı zor yoldan öğrendiklerini gösteriyor. Her iki nedenden biri de olsa sonucunda öğrenildiğini gösterdi.

Gece tekrar bivaklarımıza döndük ve saat 5 gibi yağmur yağmaya başladı. Önce dışarıda kalan yerlermizi kapattık ancak bir süre sonra enseme çadırın fermuar kısmından damlayan suyla uyandım. Önce küçük bir panik geldi çünkü ıslanıyordum eğer ıslanırsam üşürdüm ve bu belki Ballıkayalarda çok önemli olmayabilir ancak dağda kar altında ıslanmış bir vaziyette isek bu durum uzuvlarımızı kaybetmemize bile yol açabilirdi. Sonra kalkıp bivaktan vazgeçerek çadırları kurduk. Ben eğitmen çadırına geçtim çünkü çadıra o şekilde sığmamız zordu ve tulumum yavaştan ıslanmaya başlamıştı. Daha sonra bivakta kalan arkadaşları uyandırdım ve onlar da başlangıç çadırına geçtiler.

Sabah uyandığımız da ortak kahvaltı yapıldı ve kampta genelde herkes birlikte kahvaltı yapıyordu. Ekip ruhu yavaş yavaş yerleşmişti. Sabah sporuyla devam ettik koştuk ısındık. Daha sonra ekip oyunları oyananmaya başlandı. Lider kaya tırmanışı için ön olarak bir eğitmen iki gelişim lolita sektörüne gittik. Orta bir rota tırmanıp Baca adlı rotaya geçtik. Geleneksel malzeme deneme fırsatımız oldu. Eğer hayati tehlike teşkil etmiyor ise kaya da malzeme bırakılmaz. Bu artık etik hale gelmiştir. Ancak geleneksel malzeme denerken bir o kadar dikkatli olunmalıdır çünkü yanlış yere yerleştirdiğiniz tek bir malzeme kayayı parçalamadan oradan çıkaramamanıza sebep olur.  Saat 3 te yola çıkmak üzere kamp alanına geçtik. Belli nedenler dolayı saat 4 gibi geri dönüş yolundaydık. 20.00 okula varış ile faaliyeti tamamlamış olduk.

Gelişim Eğitimleri Hakkında Teknik Bilgi

Takoz:

Alüminyumdan oluşur.

Kayadaki çatlaklara yerleştirilerek uygun emniyet noktası oluşturulur.

Tel halkanın içinden karabina geçirilir ve perlonla kemere bağlanır.

Ortalama 10 kN çeker kuvvetleri vardır.

Friend:

Yaylı mekanizmayla çalışır.

Takozu kullanamadığımız dışarı açılan çatlaklarda daha kullanışlıdır.

Ortalama 10-12 kN çeker kuvvettir.

Perlon:

• (kişisel) Ort.24kN

Nutkey

En az 3 emniyet noktası oluşturuldu. Geleneksel malzemeler, bize gösterilen alan içinde denendi hangi şekil çatlatlara ne tür malzeme yerleştireceğimizi denedik ve malzemeler yerleştiririldi.

Ballıkayalar bölgesinde daha çok küçük numaralı takozlar kullanılıyor. Denemeler sonucunda da genelde en büyük 4 numara takoz kullandık. 1 numaranın bile çoğunlukla büyük geldiği noktalar vardı. Takozlar çatlağın en  geniş kısmından içeri sokulmaya başlanır ve en dar kısma sıkıştırmadan ara kalıp sürtünmenin en fazla olabileceği noktaya konumlandırılır. İlk emniyet noktasını 2 numaralı takozla yaptım.2 nokta için de 4 numaralı takoz kullandım. Sırada friend için yer bulmak vardı. Friend dikkatli yerleştirildiğinde kolaylık sağlayan bir ekipman. Yayların orantılı çekilip, orantılı bir şekilde sıkıştığından emin olmalısın. Yapraklar birbirinden uzak değil olmamalı. Numara seçerken ne fazla küçük ne de fazla büyük kalmalı küçük friend sıkışmaz ya da yeterli sürtünmeyi sağlamaz, büyük olan ise sıkışıp kalabilir.  3. Emniyet notası için 3 ve 3.5 numara friend arasında kaldıktan sonra 3.5 numarayı yerleştirdim. Eğitmenlerin verdiği talimatlarla friend tam oturdu.

İstasyon kurulumu için 4 kitli karabina, bir perlon kullandım. 3 kitli friend ve takozlar için diğeri de perlonu kemere bağlamak için.  İstasyon dinamik ve statik şekilde kurulabilir. Bu kayanın ve kullandığımız malzemeye göre değişir. Biz dinamik istasyonu tercih ettik. Emniyet noktalarına birer karabina takıldıktan sonra perlonu tek kat olarak kitlilere bağladık ortada bir yuvarlak oluşmuş oldu. Her emniyet noktasının arasında kalan perlonu çekip bir tur döndürüp önümüzde bize bağlanacak bölüm için lop oluşturduk. Oluşturulan lop kitli takıldığında sağa sola rahat hareket ediyorsa istasyon doğru dinamiktedir.

Ben istasyonu kurup oturduğumda birkaç yük bindirmeyle beraber 1 takoz yerinden patladı ve yere yakın olduğum için düştüm. Eğer yukarıda asılı olmuş olsaydım. Oluşturduğum diğer iki emniyet noktam beni yine tutacaktı. Dinamikten dolayı aşağı düştüm. Statikte olsaydı sadece patlayan takozun aksi yönüne kayacaktım. O takoza güvenmesem de yerleştirdim çünkü acele etmiştim ve yere yakın olduğum için düşmek çok da önemli değildi. Bu konu içinden çıkardığım ders ise hız ol ama asla acele etme.

Gelişim Üyesi Sueda Ünlü

Bu sayfa Dağcılık ve Doğa Sporları Kulübü tarafından en son 20.02.2018 13:06:38 tarihinde güncellenmiştir.